Fort Garry Horse uniform jasje.

Als laatste eerbetoon aan onze bevrijders in dit 70 jarige jubileumjaar heb ik een uniformjasje van het Fort Garry Horse Regiment uit Canada geselecteerd. Om aan te geven wat dit regiment voor de Achterhoek heeft gedaan heb ik wat meer uitleg aan dit jasje toegevoegd. Het jasje is hiet op een pop getoond en de pop draagt ook een zgn. Tankhelm welke speciaal voor pantser eenheden was.

FGH jasje van zijkant op pop web

Fort Garry Horse in Nederland en Duitsland.

Ongeduldig om het werk af te maken, trokken de Garry’s de Siegfried Linie binnen en rukten op naar de weg tussen Goch en Kalkar in Duitsland, daarmee waren ze het eerste Canadese pantserregiment dat op 17 februari 1945 Duitsland binnen trok. Vervolgens zouden “A” en “B” squadron de negende brigade ondersteunen bij het zuiveren van Uedem, terwijl “C” squadron ondersteuning bood aan de infanterie eenheden die het Hochwald introkken. Op 29 maart stak het FGH-regiment de Rijn over in de buurt van Rees en rukte verder op om de Duitse tegenstander in de richting van Nederland te verslaan.

De dorpen Gendringen, Terborg, Doetinchem, Hengelo Gld., Vorden, het Twentekanaal, Laren Gld. en Holten werden in sneltreinvaart gezuiverd tussen 28 maart en 8 april 1945. Terwijl een aantal squadrons ingezet waren bij de gevechten in de stad Groningen, waren het Regiments hoofdkwartier en een andere eenheid bezig om het door de Duitsers bezette Haren te bevrijden. Dit bijzondere gezelschap, bestaande uit koks, klerken, chauffeurs en monteurs, slaagde er in om twee Duitse anti-tank kanonnen en 34 Duitsers gevangen te nemen. Toen enige tijd later de Queens Own Cameron Highlanders arriveerden om Haren in te nemen, troffen zij daar de “Fort Garry Horse infanterie” aan die de boel al onder controle hadden.

Op 18 april trok het Regiment Duitsland in en maakte een opmars van ruim 200 km tot aan Fort Cloppenburg. Vanaf 22 april trokken ze verder op naar Wildeshausen, Delmenhorst en Ganderkessee en namen ze deel aan de inname van de stad Oldenburg op 3 mei 1945. Toen op 5 mei 1945 het staakt-het-vuren van het Duitse leger bekend werd gemaakt, accepteerde het Regiment de overgave van de Duitse troepen in die regio.

FGH jasje op pop web

Op de rechter ondermouw het embleem waarmee de dienstjaren werden aangegeven, 4 rode voor de normale dienstjaren in Canada en de witte is voor het overzeese jaar in Europa.

1945 Vrede en demobilisatie.

Na de overgave van de Duitsers vertrok het Regiment naar Nederland om te herstellen en zich gereed te maken voor repatriëring naar Canada. Voordat ze de thuisreis zouden aanvaarden, brachten ze veel tijd door in Doetinchem dat op 1 april al door het Regiment was bevrijd. Ze hielpen het zwaar getroffen stadje met de herbouw na de drie bombardementen in maart 1945. Het Canadapark met de aangrenzende wijk is mede door de Canadezen mogelijk gemaakt.

In het park staat een originele Shermantank die door het regiment gebruikt is in de oorlog. Het is een statig monument ter herinnering aan “onze” Canadese bevrijders.

Ridders van Gelre 10 11 2015 Tank en Jeep web

Het allereerste Regimentsblaadje na het einde van de oorlog genaamd “Vanguard The Fort Garry Horse in the Second World War”, werd in Doetinchem gedrukt. De Garry’s leverden hun spullen in, maakten plannen voor de toekomst en gingen vanaf 30 november 1945 terug naar Canada.

FGH jasje stempels web

Het is het vroege model jasje met de witte voering en mooi 1943 gedateerd. Het jasje is verder voorzien van de stempel met een C met de pijl erin wat de afname stempel van het Canadse leger is.

FGH jasje rugzijde web

Een jasje dat echt acie heeft meegemaakt en op de rug ook enkele beschadigingen heeft.