Stichting "Streekmuseum 1940-1945"

7

Op aanraden van voormalig verzetsman
W.Spanhaak werd in 1987 ook de
Stichting Streekmuseum 19401945 opgericht.
Om de stichting bekendheid te geven
en ook om de inmiddels uit de kluiten
gegroeide collectie nog eens goed te
tonen werd wederom de sporthal afgehuurd
en ingericht. De reacties waren fantastisch.

Na een interview bij Omroep Gelderland belde de Oranje commissie uit Vaassen.
Ze wilden graag een expositie in een 50 meter lange winkelpassage.
Deze tentoonstelling werd geheel chronologisch opgezet van de mobilisatie 1939 t/m de bevrijding in 1945 tevens werden er enkele diorama’s gemaakt die bij de bezoekers goed werden ontvangen. In dezelfde periode werd in samenwerking met het Staring Instituut in het gemeentehuis van Doetinchem een grote expositie ingericht met als thema 45 jaar bevrijding. De collectie begon een erkende status te verwerven.

Stichting "Achterhoeks Museum 1940-1945"

Op advies van de museumconsulent van Gelderland, dhr. Trijsburg verbonden aan het
Gelders Oudheidkundig Contact te Zutphen werd de stichting Streekmuseum
1940-1945 omgezet in stichting Achterhoeks Museum 1940-1945. Tevens werden enkele dingen in de statuten aangepast. De term Achterhoeks museum was gekozen om het werkgebied van de stichting duidelijker aan te geven.In 1992 werden de "open middagen" voortgezet en groeide de drang om de collectie
permanent te huisvesten. Het onder de aandacht houden van de collectie was van groot belang.

De eerste aanzet tot permanent onderdak.

7aInmiddels is het 1993. In het centrum van Hengelo(Geld.) stond op dat moment al ruim 1 jaar de voormalige AH supermarkt leeg. Een unieke plek om eindelijk de collectie optimaal te presenteren. Na overleg met de eigenaar de heer Wansink mochten we het pand met een maand opzegtermijn betrekken. Een enorm risico, maar niet geschoten is altijd mis. En die maand zou in de praktijk wel meevallen, althans dat hoopten we.

In 3 weken tijd werd er iedere avond en elk ander vrij uur8
getimmerd en geschilderd. Op 29 juni was het zover, Burgemeester van Beeck Calkoen en Engelandvaarder en adjudant v/d Koningin b.d. de heer Van Zinnicq Bergman openden de eerste "permanente" inrichting van het Achterhoeks-Museum 1940-1945.
De pers was buitengewoon enthousiast over wat er gepresenteerd werd in Hengelo, en dat resulteerde in veel reacties vanuit de hele regio.

9
Voorlopig gingen we open tot september 1993 en dan zouden we weer verder zien, zekerheid hadden we immers niet. Het seizoen werd verlengd tot jan.1994 en helaas de deuren moesten weer op slot. Het pand was verkocht. Geheel in stijl werd afscheid genomen met
"Keep them Rolling", zij hadden een diversiteit aan voertuigen bij zich en gaven een static show. En als laatste werd, door een als Canadees verklede trompettist, de Last Post10 geblazen.

Deze laatste zondag brachten bijna 500 mensen een bezoek aan het museum, dat na 7 maanden weer ophield te bestaan.

Klik hier voor DEEL 3.