De voorgeschiedenis van het "Achterhoeks Museum 1940-1945"

Het zal in 1975 geweest zijn dat ik bij ons op zolder 2 helmen vond.
Opa wist te vertellen dat het een Nederlandse en een Engelse helm uit de tweede wereldoorlog betrof. Op de vraag van Opa of ik geïnteresseerd was in dat spul uit de oorlog kreeg Opa uiteraard een bevestiging.

In de daarop volgende tijd toverde Opa telkens weer een nieuw ding tevoorschijn. In de buurt en bij andere familieleden werd ook gezocht en dit resulteerde in een kleine collectie. Na de slaapkamer werd de zolder gereed gemaakt voor de collectie en kreeg het direct al een mini museum functie. Alle familie en bekenden moesten mee naar de zolder om de spullen te bekijken.
Deze actie resulteerde in nog meer materiaal en na een paar jaar werd in 1985 samen met vader Kreunen een bouwkeet achter de bakkerij geplaatst.

3
Vanuit deze ruimte werd de eerste echte
expositie voorbereid. Samen met het streekarchivariaat
en de gemeente Hengelo(Geld.) werd in 2 zalen bij
sporthal De Kamp een tentoonstelling ingericht.
Deze duurde 10 dagen en werd zeer goed bezocht.

In 1987 organiseerde ik mijn eerste open middagen en in de regionale pers werden 3 opeenvolgende middagen bekend gemaakt wanneer het museum open zou zijn. Het resultaat was bemoedigend er kwamen altijd tussen de 50 en 150 bezoekers. Het "museum" kreeg zo langzamerhand bekendheid in de regio.

6

Ook werd in Vorden in het dorpscentrum een uitstekende tentoonstelling gehouden.