In het kader van het 70 jarige bevrijdingsjaar hebben we dit jaar iedere keer een aan de bevrijding gerelateerd object. Voor de maand september iets wat ook echt betrekking heeft op september 1944 de parachutisten landingen rondom Arnhem en waarvan toen gedacht werd dat het de definitieve bevrijding zou inluiden. Het betreft een kleine collectie van mevrouw Iep Saaltink uit Ede die als jong meisje van 17 jaar bijna de verpleegsters opleiding had afgerond. Op 17 september toen de luchtlandingen op de Ginkelse heide in volle gang waren ging zij daar direct naar toe. Aan de rand van de Ginkelse heide heeft ze in de frontlinie meerdere Engelse parachutisten verpleegd en een aantal weer zover opgelapt dat ze weer konden deelnemen aan de strijd.

Iep Saaltink verpleegsters jurk en diversen web

Zij droeg daarbij haar verpleegsters uniform en was zo goed herkenbaar als hulpverlener maar nam evengoed enorm veel risico. We hebben een kleine collectie van haar gekregen met haar persoonsbewijs en diverse vrijstellingen omdat ze verpleegster was. In bezit van die vrijstellingen heeft ze ook nog diverse berichten voor het verzet in Ede kunnen bezorgen. Voor een 17 jarig meisje bijzonder gedurfd destijds.

Iep Saaltink mestin veldfles en parawing web

Ze had ook nog een paar kleine souvenirs van de luchtlanding bewaard zoals een Engelse messtin(eetblik), een veldfles en een mooie gedragen parawing.

Iep Saaltink Parawing voor web

parawing Arnhem voorzijde en achterzijde (onder)

Iep Saaltink parawing achter web

Iep Saaltink Slag om Arnhem web

Sinds 2013 zit Iep Saaltink symbolisch in het museum in onze Slag om Arhem opstelling.

NBS mouwbanden Iep Saaltink Ede Web

In de oorlog was ze al koerierster en na de bevrijding in 1945 officieel lid van de NBS  Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten  en was ze actief betrokken bij de voedselvoorziening.