Engelse tankhelm het begin van een museum.

Tankhelm mijn eerste helm zijkant totaal 575

Deze helm is een van mijn eerste twee objecten die ik in 1975 op de schuurzolder gevonden heb. Het was het begin van een enorme verzamelpassie welke tot op de dag van vandaag nog doorgaat. Het was tevens het begin van het Achterhoeks Museum 1940-1945 in Hengelo Gld. wie had dat toen kunnen bedenken.

Tankhelm mijn eerste helm zijkant met deuk 575

Deze tankhelm die door de Engelse en Canadese troepen werd gedragen is in mijn ouderlijk huis achtergebleven na de oorlog.

Toen ik hem vond was hij licht verroest en ik heb hem na een paar jaar “gerestaureerd” met de kennis die ik toen had. Ik dacht toen dat er een soort van camouflage onder de roest zat en heb de helm geprobeerd op die manier weer te “restaureren”.

Tankhelm mijn eerste helm maat en jaartal liner 575

De binnenwerk van de helm is in 1942 geproduceerd.

Destijds had je geen spuitbussen met militaire kleuren en ik heb toen die kleine potjes met bouwdoosverf gebruikt. Iets anders was toen in 1980 niet te koop.

Het is natuurlijk niet geweldig maar deze helm heeft voor mij natuurlijk wel een soort van sentimentele waarde en hij blijft dus zoals hij is.

Tankhelm mijn eerste helm binnenkant 575

Het kinriempje was destijds vergaan en dat heb ik vervangen door een leren riempje. Ook dat is niet geheel origineel maar dat laat ik ook maar zo. Het is een stalen helm van het Royal Armoured Corps R.A.C. en ook gedragen door de Canadese tank eenheden en bemanningen van gepantserde voertuigen zoals de brencarrier. Het is het type Mk1en het is een eenvoudige helm. Een van mijn eerste objecten uit 1975.