Vrijdag 14 augustus 2015 werd met de landelijke oorlogsmusea en herinneringscentra voor de tweede keer een innamedag voor oorlogsmateriaal gehouden. Er was aandacht in de landelijke media maar de deelnemers konden zelf ook aandacht in de regionale media vragen. Wij hebben een aantal prima artikelen in de kranten gehad en een interview gegeven bij Radio ideaal in Zelhem.

Stentor 2015 Niet Weggooien 575  Oproep Contact 28 7 2015 575

Het resultaat was dat er al een aantal schenkingen op voorhand kwamen waaronder drie zgn. dubbeltjes armbanden. Een anonieme envelop met een Duitse Westwall ring en een herinneringskruis van zilver van een Canadese soldaat die in 1918 in Yper België is gesneuveld.

anoniem westwall en kruisje 575

NL zakboekje met ID tag en papieren en stamkaarten. 575

Op de dag zelf kwamen 12 mensen spullen brengen het liep de hele middag door. Een echtpaar uit Wehl kwam zelfs met 2 kisten vol.

Dhr. Thuis Wehl 2 kisten vol

Een Canadese en Nederlandse overjas, een Luftwaffe rugzak 1941, een patroonband, een Engelse veldfles en eetblik, schoenveters en een 25 pounder huls en dat alles in een Engelse en een Nederlandse muntiekist.

documenten en divers 575

Meerdere kleinere schenkingen met allerlei documenten en spullen van operatie Manna de voedseldroppingen.

Mw. Schippers van Bienen Poezië album

Mevr. Schippers van Bienen bracht haar poezie album uit de oorlog met daarin een prachtige tekening met gedicht van de Joodse onderduiker Arthur Goldsteen, deze Joodse onderduiker heeft na de oorlog veel reclamemateriaal voor o.a. Calvé en de Nederlandse Spoorewegen gemaakt.

Poezie album Joodse tekening CU 575

Niet weggooien 2015 Mariniersspul met krantoproep 57513

Persoonsbewijs en de Marinierspapieren van Johan Zwolle gekregen van zijn dochter.

totaal van het materiaal 575

Een totaal indruk waar nagenoeg alles op staat, we mogen echt wel van een geslaagde dag spreken. Op zaterdag is daar al weer materiaal aan toegevoegd.