Deze keer een hele grote aanwinst het is namelijk de opbrengst van de innamedag in augustus 2015. De landelijke NIET WEGGOOIEN innamedag was dit jaar een groot succes. Al direct vanaf 13.00 uur stonden de mensen voor de deur en om 16.30 uur ging de laatste weg. De opbregst was een bijzonder breed pallet aan materiaal van een uniformknoop tot aan munitiekisten. Leuke en interessante dingen en vaak met een boeiend verhaal.

totaal van het materiaal 575

Een overzicht van al het ingeleverde materiaal waarvan anders het meeste in de afvalton was beland.

anoniem westwall en kruisje 575

Een paar dagen van te voren al anoniem in de post ontvangen. Een canadees zilveren overlijdenskruisje op naam WO 1 en een Duitse westwall ring WO 2.

3 munitiekisten 575

Een Duitse, een Engelse en een Nederlandse munitiekist.

3 kisten van opzij 575

detail Nederlandse kist 575

Detail van waarschijnlijk een Nederlandse munitiekist.

documenten en divers 575

Allerlei documentatie en kleine uniform onderdelen.

Niet weggooien 2015 een van de schenkers 575

Deze meneer had nog wat spullen voor het museum anders ging het in de container. Mooi dat hij het kwam brengen.

veldfles hoes op naam 575

In bovenstaande partij zat ook deze veldfleshoes op naam van een geallieerde soldaat.

Niet weggooien 2015 Mariniersspul met krantoproep 57513

Het artikel in de krant was de aanleiding voor deze schenking van mariniers spullen.

NL zakboekje met ID tag en papieren en stamkaarten. 575

Het zien can de dubbeltjes arnband in het kranten artikel deed deze mevrouw besluiten haar twee armbanden en het zakboekje met toebehoren van haar vader te brengen.

Mw. Schippers van Bienen Poezië album

Deze mevrouw van Joodse komaf wilde het museum niet in te veel confrontatie en ze was bolij dat ze van het poezie album af was met daarin deze prachtige tekening gemaakt door een Joodse onderduiker die na de oorlog heel bekend is geworden met illistraties voor o.a. Calvé.

Poezie album Joodse tekening CU 575

Oproep Contact 28 7 2015 575

Deze oproepen in de kranten hebben hun werk goed gedaan en we hebben weer veel materiaal kunnen veilig stellen. Alle schenkers hartelijk dank voor de genomen moeite.