Duitse 250 kg oefenbom.

beton bom met museum 575

Zonder twijfel de meest besproken aanwinst van de maand sinds het bestaan van deze rubriek.

Bommelding slaat in als een BOM en werd niet overal goed ontvangen.

Het persbericht van de bij het museum gevonden Duitse oefenbom heeft onvoorstelbaar veel aandacht gekregen in de landelijke media. Het bericht is op meerdere nieuwszenders in de journaals voorgelezen zoals het NOS journaal op Radio 1 en 3FM, Radio 5,Radio 538, Q music,Ragio 10 Gold, Radio Gelderland en Optimaal FM. Alle nieuwssites op internet hebben er over bericht zoals Nu.nl, Nos teletekst, OmroepGld.nl, de Telegraaf en de Gelderlander.

paginaprint Nu.nl 575

beton bom 575 totaal

Gedurende de oorlog werden er oefenbommen gebruikt zoals, de ZC 50 en de ZC 250 beide gemaakt van beton. Het was een manier om voor het eenmalige gebruik een goedkoop afwerp object te hebben, die dezelfde ballistische eigenschappen als de feitelijke               ( explosieve ) bom had. Voor een betere waarneming tijdens het oefenen met dergelijke bommen werden de betonbommen voorzien van ofwel glazen ampullen die bij de inslag braken en die dan een rookwolk produceerden m.b.v. het zuur (bijv . chloorsulfonzuur ) of tijdens de nachtvluchten met lichtfakkels zodat in het donker de baan van de bom gevolgd kon worden.

De betonbommen waren in principe voor eenmalig gebruik.

beton bomschuin van voren 575

We willen de bom restaureren en dan deze zomer buiten bij de bunker tentoonstellen.

De waarheid komt aan het licht.

Het was de Gelderlander die  het een wel erg mooi verhaal vond en op de man af vroeg of het echt zo was dat de bom anoniem daar neergelegd was. Op die vraag heb ik gewoon eerlijk verteld dat ik het verhaal iets geromantiseerd heb en dat de bom vrijdagmiddag aan ons geschonken is maar dat de schenker absoluut buiten beeld wilde blijven. Het verhaal van de bom was mijns inziens interessant voor een persbericht en om het persbericht aantrekkelijk te maken heb ik alleen de manier waarop de bom hier kwam iets spannneder gemaakt. Als ik alleen geschreven had dat wij vrijdagmiddag een bom gekregen had was het bericht nergens opgepakt.

Gelderlander 575

Het is natuurlijk nooit de bedoeling geweest de geloofwaardigheid van het Achterhoeks Museum 1940-1945 in diskrediet te brengen of om mensen te kwetsen. Naast eenvijftal kritische/negatieve reacties op hoe het gegaan is hebben we daarnaast gelukkig heel veel positieve reacties gekregen. Het enige doel dat we voor ogen hadden was aandacht vragen voor het Achterhoeks Museum 1940-1945 en dat is zeker gelukt. Ik hoop dat door alle aandacht het veel mensen mag motiveren het Achterhoeks Museum 1940-1945 te bezoeken en daar persoonlijk te ervaren wat wij daar met een team van 25 vrijwilligers doen om het verhaal van de Tweede Wereldoorlog op een respectvolle manier te tonen. U bent van harte welkom om uzelf daarvan te overtuigen.

Op zaterdag 28-2-2015 verscheen dit in de Gelderlander en daar kunnen wij prima mee leven.

Columm Gelderlander na Bom