Eerste resultaat van de landelijke actie Niet Weggooien.

Materiaal van het Dutch National Battalion

Lot DNB

De landelijke actie Niet Weggooien heeft als doel dat de mensen in Nederland oude spullen uit de tweede wereldoorlog en Nederlands Indië niet weggooien.

Een groot aantal oorlogsmusea en herinneringscentra werken samen met deze landelijke campagne. Eén van de eerste mooie resultaten is dat een collectie met documenten en een paar objecten die specifiek betrekking hebben op de Achterhoek ook bij het Achterhoeks Museum terecht zijn gekomen.

PB Colenbrander
PB keuring Doetinchem

De spullen van het Dutch National Battlion en nog wat spullen uit de mobilisatie en naoorlogse diensttijd van de heer Colenbrander uit Wisch waren afgegeven bij oorlogsmuseum Overloon-Libertypark. De conservatoren van Overloon zagen dat het om specifiek Achterhoeks Materiaal ging en hebben het aan het Achterhoeks Museum 1940-1945 overgedragen. Een geweldige aanwinst voor onze regionale geschiedenis.

zakboekje
zakboekje open
stafkaarten DNB gebied
Een set stafkaarten van het gebied waar het Dutch national Battalion (DNB) in 1945 opereerde.
Parool krant
Een artikel in een Parool van 1945 over het DNB
oorkonde DNB
oorkonde van het DNB
NBS lidkaart
oorkonde verzetskruis
de oorkonde waaruit blijkt dat het DNB als geheel het verzetsherdenkingskruis heeft ontvangen.
glasgravure handen
Boven en onder een glasgravure van de herdenkingspenning.
glasgravure leeuw
Penning Dutch National Battalion web
De bronzen penning voor alle leden van het DNB.
penning leeuwzijde
portretfoto na oorlog
Portretfoto van de heer Colenbrander uit zijn naoorlogse diensttijd.
div boekjes naoorlog

Als laatste nog wat materiaal van de naoorlogse diensttijd van de heer Colenbrander.

met dank aan Oorlogsmuseum Overloon-Libertypark.