Nederlandse KNIL veldmuts

KNIL veldmuts jagers zijaanzicht

Deze muts is geschonken door een bezoeker in het museum en zijn vader heeft gediend bij het Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger.

Het model van deze veldmuts is lastig vast te stellen maar zeker voor 1942, de oranje bies en de hoorn werden standaard door het KNIL gebruikt.

KNIL veldmuts jagers zijde z embleem

De veldmuts is gemaakt van de zgn. Garoetstof groen met een rode draad erdoor.

De beslissing om een groen velduniform te kiezen dateert van 1912. De principiële beslissing van de overgang naar groen moet ongetwijfeld ook zijn ingegeven doordat de veelal in donkere kleding gehulde inheemse tegenstanders moeilijk van onze eigen soldaten, die tot dan toe ook nog in donkere uniformen waren gekleed, waren te onderscheiden. Dit zorgde meer dan eens voor verwarring.

De stoffage bestond uit beurtelings groen en rood geverfde katoenen kettingdraden en ongeverfde linnen inslagdraden die tezamen een zeer sterk weefsel vormden. De invoering van het nieuwe tenue nam uiteraard wel enige tijd in beslag.

'Garoet'-stoffage voor groene uniformen

Maar een verbetering in de kwaliteit kwam nu weldra in zicht, in de eigen industrie op West- Java. De groene uniformstof werd in en nabij de plaats Garoet, in de oostelijke Preanger gefabriceerd. Men ging deze stof daarom naar die plaats noemen.

KNIOL veldmuts jagerembleem CU
Het embleem van de KNIL infanterie
stempel KNIL veldmuts CU
De binnenzijde van de veldmuts met stempels.de 3 is de maat.
KNIL veldmuts binnenzijde

Bron: Armentaria een uitgave van het legermuseum.

Met dank aan Dick de Wit Wageningen.

Als iemand ons meer informatie kan verstrekken ontvangen we graag een berichtje.