Duits pistool Ortgies 6.35 mm.

Het is een mooi klein handzaam pistool van Duitse makelij van voor de tweede wereldoorlog. Dit soort pistolen werden vaak door officieren als extra persoonlijk wapen gedragen. Ze werden in principe niet vanuit het Duitse leger verstrekt. Het betreft hier een pistool Ortgies kaliber 6.35 mm.

Ortgies 6.35 mm. rechts 1
Ortgies 6.35 mm.links 2

Het verhaal bij het Ortgies pistool.

Na de bombardementen op Doetinchem in maart 1945 was de familie Smid uit de vernielde stad weggetrokken en ondergebracht bij op de boerderij van Aloys Bökker in Wijnbergen. Wijnbergen is een klein buurtschap dat tussen Doetinchem en Braamt ligt.

Op 31 maart 1945 was het nieuwe offensief van de Geallieerden vanaf de Rijn tussen Wesel en Emmerik in volle gang. Bij de boerderij van Bökkers arriveerde een Duitse artillerietrekker met daarachter een groot kanon waarschijnlijk een Flak 88 mm. De Duitsers brachten het kanon in stelling tussen de boerderij en de schuur en richten het naar de grens en ‘s Heerenberg. Een van de Duitse soldaten had het warm gekregen en trok zijn uniformjas uit. Terwijl hij hem uitdeed viel daar het pistooltje uit. De elfjarige zoon van Smid zag dat en ging er gelijk met zijn klomp opstaan. De Duitse soldaat had daar helemaal niets van gemerkt en hing zijn jas weg.

Wijnbergen bewerkt 2

Het kanon werd geladen en er werd een schot of 10 afgevuurd in de richting van de oprukkende Engelsen en Canadezen in de buurt van Zeddam en ’s Heerenberg. In de richting van de paarse pijlen op de Engelse frontkaart uit maart 1945.

Het kanon werd weer na ca. anderhalf uur weer rijklaar gemaakt en de trekker met kanon vertrok weer via de zandweg bij school de Tol in de richting van Bakkerij Heebing verder weg van het front. In de richting van de blauwe pijl.

Ortgies 6.35 mm. met magazijn 3
Ortgies 6.35 mm. magazijn 4
Het mooi gemerkte originele magazijn voor de 6.35 mm. patronen.
Ortgies 6.35 mm. inscriptie links 5

Enkele van de markeringen in zijkanten van het wapen.

Ortgies 6.35 mm.inscriptie rechts 6

De heer Smid heeft het kleine pistooltje altijd bewaard en na de oorlog op verlof gekregen. Gezien zijn hoge leeftijd is in overleg met bijzondere wetten besloten het pistool over te dragen aan de collectie van het Achterhoeks Museum 1940-1945. Het pistool en het bijbehorende verhaal blijven zo bewaard.

Met dank aan de heer Smid Doetinchem en H. Wagter van Bijzondere Wetten Politie Terborg.