Duits bord: “Hubmann Gefechtsstand”

Hubmann gefechtsstand voorzijde bew

Een mooi stuk regionale geschiedenis kunnen we u deze keer tonen. Al sinds oktober 2002 ben ik bezig geweest om deze aanwinst te verwerven en nu in maart 2012 is het gelukt. Jawel bijna 10 jaar geduld gehad voor dit interessante object. Het is een door de Duitse bezetter vervaardigd houten bord met de tekst:

“Hubmann Gefechtsstand”

wat je vrij kunt vertalen in de gevechtspositie van Hubmann.

Hubmann gefechtsstand achterzijde bew

Het bord is in maart 1945, nu dus 67 jaar geleden door de ingekwartierde Duitse soldaten opgehangen in de boerderij ’t Rikkenberg van de familie Lindenschot

adres toen E 81(nu Schuttestraat 13) in Linde bij Vorden. Die boerderij behoord tot het landgoed ’t Onstein alwaar de Duitse officieren verbleven.

t Rikkenberg Linde totaal bew

Het waren de nadagen van het eens zo glorieuze Duitse bezettingsleger en de zo bekende Duitse discipline, orde en tucht was blijkbaar aan het afnemen aangezien de familie Lindenschot na het vertrek van de Duitsers allerlei spullen kwijt waren waaronder het horloge van opa. De schade is gelukkig beperkt gebleven met de vermissing van wat kleine spullen. Als het een echte Gefechtsstand van Hubmann was geworden dan had het er wel heel anders uitgezien. Dat scenario is de familie Lindenschot gelukkig bespaard gebleven. Nog geen 2 weken later werd de Achterhoek bevrijd door de Canadezen.

onsteinzw oorlog bew

Een interessant detail is dat het landgoed ’t Onstein inclusief de boerderij ’t Rikkenberg vandaag de dag in het bezit is van M.D. Melchers de miljardair die dit jaar de kunstcollectie van Dirk Scheringa, de DSB collectie, heeft gekocht met het doel om daarmee een nieuw kunstmuseum in de Achterhoek te realiseren.

onstein nu bew
De boerderij is jaren geleden zeer grondig verbouwd en wordt door de heer Melchers en zijn gasten gebruikt als bridgehuis en er wordt regelmatig een partijtje bridge gespeeld.
t Rikkenberg Linde huis CU bew3
Schenking Fam. Arfman Ruurlo. Beeldmateriaal Onstein via de  heer Harenberg Zutphen.